Tohatsu moottorin kytkeminen kaikuluotainnäyttöön
6/2/2025
Näin kytket Tohatsu-moottorin NMEA 2000 -järjestelmään helposti
Haluatko seurata Tohatsu-perämoottorisi tietoja kaikuluotaimen tai monitoiminäytön kautta? Fimarin valmis MC-BP-TO NMEA 2000 -kytkentäsarja tekee tästä yksinkertaista ja turvallista. Tässä blogikirjoituksessa käymme läpi, miten kytkentä toteutetaan – vaihe vaiheelta.
Liittämiseen tarvittavat välineet
Fimarin MC-BP-TO-4 ja MC-BP-TO-2 -sarjat sisältävät kaiken tarvittavan:
NMEA2000 moottorikaapeli, 2 m – liitetään suoraan Tohatsun moottoriin
Backbone-kaapeli, 4 tai 2m – runkokaapeli
2 kpl T-haaroittimia – yhdistämään laitteet runkoon
Virtahaaroitin, uros, 2 m, sulakkeella (5A) – sähkövirran syöttö akulta
Päätevastukset, uros ja naaras – järjestelmän molempiin päihin
Fimarin Tohatsu NMEA 2000 MC-BP-TO-4 sarja 4 metrin runkokaapelilla löytyy täältä
Fimarin Tohatsu NMEA 2000 MC-BP-TO-2 sarja 2 metrin runkokaapelilla löytyy täältä
Yhteensopivuus
Sarja sopii:
Kaikkiin 40 hp ja sitä suurempiin sähköstartillisiin Tohatsu-perämoottoreihin, joissa on NMEA 2000 -tuki
30 hp D-malleihin (2023–>), kunhan ne ovat sähköstartillisia (DETL ja DETS)
Epävarma yhteensopivuudesta? Ota yhteyttä Fimarin asiakaspalveluun – autamme mielellämme!
Moottoritietojen tuominen kaikuluotaimeen:
1. Moottorin kytkentä
Liitä sarjan moottorikaapeli suoraan Tohatsu-moottorin diagnostiikkaporttiin. Diagnostiikkaportti sijaitsee tyypillisesti moottorin vasemmalla puolella. Vie kaapeli läpi moottorin läpivientikumista. Alla esimerkki Tohatsu 30D moottorin kytkemisestä. Liitin löytyy tyypillisesti moottorin vasemmalta puolelta.
2. Rungon rakentaminen
Liitä moottorikaapeli yhden T-haaroittimen ala-osaan. Kytke virtahaara sekä vapaana oleva T-haara kuvanmukaisesti. Vie runkokaapeli näytölle.
3. Virtaliitäntä
Kytke virtahaaroitin yhteen T-haaroista. Johda kaapeli 12V akulle ja varmista, että akun ja NMEA 2000 järjestelmän positiivisen johdin kulkee pääkytkimen kautta. Mikäli NMEA 2000 järjestelmä kytketään virheellisesti suoraan akkuun, NMEA 2000 järjestelmä voi kuluttaa virtaa myös laitteiden ollessa lepotilassa. Pääkytkimellä vältetään tyhjentyneiden akkujen ongelmat.
Virtakaapelissa tulee olla mukana sulake suojaamaan laitteita sekä järjestelmää. Fimarin virtahaaroittimessa sekä virtajohdossa on valmiiksi 5A sulake mukana suojaamaan järjestelmää.
4. Päätevastukset
Aseta päätevastukset rungon molempiin päihin: uros ja naaras omiin päihinsä. Tämä on välttämätöntä, jotta NMEA 2000 -verkko toimii oikein.
5. Näytön kytkeminen
Liitä yhteensopiva kaikuluotain tai monitoiminäyttö toiseen T-haaraan. Varmista, että näytössäsi on NMEA 2000 standardin Micro-C liitin sekä NMEA 2000 yhteensopivuus. Yhteensopivia kaikuluotaimia löytyy keräämästämme listasta: https://www.fimarin.fi/nmea-2000-yhteensopivat-kaikuluotaimet
Valmista! Ei kun vesille kokeilemaan!
Kytke veneen päävirrat päälle sekä käynnistä moottori. Mene kaikuluotaimesi/näyttösi asetuksiin ja tarkista näkyykö moottori NMEA 2000 verkon laitteena. Kaikki näytöt eivät välttämättä tunnista kaikkia Tohatsu moottoreita. Jos näyttö ei tunnista moottoria, ei hätää! Kokeile lisätä moottorin tietokenttiä haluamaasi näyttöön. Moottoritiedot ovat standardoituja ja näyttösi osaa lukea niitä automaattisesti.
Jos moottoritiedot eivät näy moottorin ollessa käynnissä:
1. Tarkista kytkennät.
2. Varmista että päätevastukset ovat paikallaan. Järjestelmä ei toimi ilman, että päätevastukset ovat paikallaan.
3. Varmista että NMEA 2000 järjestelmä saa 12V jännitteen akulta.
4. Tarkista kaapelit ja liittimet mahdollisten vaurioiden varalta.
Fimarin MC-BP-TO paketti tekee kytkennästä nopeaa, varmaa ja siistiä – ilman turhaa päänvaivaa. Oikeilla liittimillä ja laadukkailla kaapeleilla vältät häiriöt ja säästät aikaa vesille pääsyssä.
Tilaa sarja suoraan Fimarin verkkokaupasta ja tuo moottoritiedot näytölle helposti!






Fimarin
Laadukkaita NMEA 2000 kaapeleita vaativiin veneilyolosuhteisiin.
Asiakaspalvelu
OTA yhteyttä
jarno@fimarin.fi
+358405442903
© 2025. Kaikki oikeudet pidätetään.
Y-Tunnus: 3527754-4
Ehdot